ראשי > דעות של אחרים > בחינות הבגרות – ראיון של יעל גוראון עם ימית עתמי

בחינות הבגרות – ראיון של יעל גוראון עם ימית עתמי

דוגמה לראיון ככלי להבאת עמדות מורים לוועדה

לכבוד הוועדה לבדיקת

מבנה בחינת הבגרות בישראל

 

ראיון- ככלי לעדות אישית על הנעשה בבית הספר כיום

הראיון נערך עם ימית עתמי מורה למתמטיקה בתיכון הרטוב-

בביתה ברחובות ביום ד' 18/7/2012

 

ש. מה מפריע לך בבחינת הבגרות היום?

ימית: קודם כל מפריעה לי מאד ההתנהלות ביום הבגרות עצמו. זו פשוט זוועה. הבוחנים צעירים- אין סינון לבוחנים, אם מגלים שמישהו איפשר להעתיק בבחינה אין שום מעקב אחרי העניין- לא מוודאים שהוא לא ישגיח אחר כך בבית ספר אחר. התחושה היא שאוספים את הבוחנים ברחוב במקרה. הבוחנים לא בקיאים בנהלי כל בחינה ולא מכירים את עניין ההתאמות, כך שביום הבגרות האחראית על הבגרויות בבית הספר פשוט קורסת. משתדלים להתייעל, מנסים כל שנה להפיק לקחים ולא מצליחים לשפר את העניין.

ש. מה דעתך על מועד ב' זה משהו שצריך להמשיך אותו?

(מתפתחת שיחה שבה מתברר שימית אינה יודעת באילו מקצועות מלבד מתמטיקה יש מועד ב' והיא לא מכירה מציאות שבה אין מועד ב' כי כך זה מאז שהיא מכינה לבגרות)

ימית: אני מתייחסת בהוראה שלי רק למועד א'. מי שרוצה לומד לבד למועד ב'. אני באופן אישי משקיעה שנה שלמה בהוראה השקעה גדולה מאד. תלמיד שעובד כמו שצריך אצלי מגיע מוכן מאד למועד א'. לגבי מועד ב'- הרבה תלמידים נרשמים אבל בסוף בפועל מגיעים מעט מאד. המועד הוא בתוך הקיץ והם עייפים ולא מצליחים ללמוד כמו שצריך. לפעמים מי שנכשל צריך גם זמן להתבשל ולהתבגר כדי להצליח בבחינה ואז בחורף הבא או בקיץ הבא הרבה מהם מצליחים לעבור הרבה יותר טוב. מועד ב' נראה לי סתם בזבוז של משאבים.

ש. מה דעתך על רעיון של ביטול בחינות הבגרות?

ימית: ביטול הבגרות מבחינתי זה מעולה. גם ככה בשיטה היום אף אחד לא באמת זוכר מה זה למשל אינטגראלי ומה זה דיפרנציאלי. לא צריך את זה ביום יום. הם לומדים לבחינה ומייד שוכחים. כדי ללמוד משהו באמת צריך להתעמק. כדי שיצאו עם משהו צריך להבין מה לומדים להבין את המהות. יכולנו למשל ללמד משפט מתמטי, להסביר איך גילו אותו, לפתח חשיבה מתמטית ובכלל ללמד לחשוב. אנחנו למעשה כל הזמן במרתון, מלמדים עוד ועוד טריקים. אין מקום ללמידה משמעותית בקושי מספיקים את מה שצריך. במיוחד זה נכון כשמדובר בתלמידים עם קשיים. דברים בסיסיים כמו להתמודד עם בעיה מילולית או לא לפחד מאחוזים או להציע לבעיה אחת כמה דרכי פתרון- אין זמן בשביל כל זה. בשיטה הקיימת היום אנחנו מרבעים את הילדים- מלמדים לענות על שאלה מכינים למבחן ולא מפתחים יצירתיות או חשיבה. ביטול בחינות הבגרות הוא מהפכה. שינוי מהיסוד. השינוי צריך להיות הדרגתי ובעיקר צריך להתחיל מהחטיבה להוריד את כמות המקצועות- לאפשר העמקה.

ש. מה הקושי הגדול מבחינתך בהוראה לקראת בגרות היום?

הסיפור הזה שכל פעם נולדת תוכנית לימודים חדשה. שינוי הספרים גוזר הוצאה אדירה של כסף על ספרי לימוד חדשים ומשגע את כל המערכת. מבחינתי הספר יכול להישאר אותו ספר הגישה היא זו שצריכה להשתנות. כל המבחנים בדרך; מפמ"ר, מיצ"ב טימס ובתוך כל אלה צריך ללמד. מה שעצוב הוא שגם בתוכנית החדשה ממשיכים לצלם דפים מהספר של בני גורן כי הרי צריך לתרגל לקראת הבחינה. מרגיז אותי גם הסיפור של הגמולים. למעשה מי שמכין ל-5 יח"ל עובד בתנאים יותר טובים. הקבוצה קטנה, מורכבת בעיקר מתלמידים שיכולים ללמוד את החומר בעצמם והמורה מקבל יותר גמול כי מדובר ביותר יחידות לקראת בגרות. אצלי קבוצה של חלשים, פי שניים יותר תלמידים בכיתה וצורך בהשקעה כפולה של הסברים למי שמתקשה והגמול קטן יותר כי מדובר רק בשלוש יחידות. הציפייה שלי היא שישקיעו יותר במשאבים להוראה של החלשים- כי אם לא משקיעים בשלב הזה, אחר כך הרבה יותר קשה לסייע ולתת כלים שימנעו התדרדרות.

ש. כשלא תהיה בחינת בגרות מה יחזיק את התלמידים בכיתה?

צריך מורה איכותי שיסחוף אחריו. מורה שמאמין במה שהוא עושה ועושה את הדברים מתוך הנשמה. אם יהיו עבודות חקר שיאפשרו עומק זו תהיה הכנה ממשית של הילדים ללימודים גבוהים. אם במקום מבחן אחד מסכם תהיה הערכה לאורך השנה כולה- הערכה משמעותיות של כל הלמידה, כך שלמורה יהיה חלק נכבד בציון הסופי. צריך לחשוב כיצד נכון לבנות כלי הערכה מתאים ולהכשיר מורים כך שמורה לא יגיע למצב שהוא מנצל את הכוח שלו לרעה. צריך ליצור מצב שגם למנהל בית הספר יש פנאי להגיע לדברים האלה. להכיר מקרוב כיצד מתנהל בית הספר מבחינה פדגוגית.

תודה.

מודעות פרסומת
  1. רחל ארליך
    31 ביולי 2012 ב- 10:51 am

    רעיון הראיון מצוין – נותן מקום לעמדה של אדם שלא בהכרח ינסח אותה וישלח… ומעלה את הבעיות שכולנו מכירים בצורה ברורה

  1. 30 ביולי 2012 ב- 11:56 pm

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: