ראשי > דעות של אחרים > יאיר לפיד על בחינות הבגרות

יאיר לפיד על בחינות הבגרות

מקור: דף הפייסבוק של יאיר לפיד

"למערכת שלנו אין אמון במורים, בדיוק כמו שאין לה אמון בתלמידים, אז היא כל הזמן עושה תרגילים, כדי שהתלמידים יהיו בשליטתה המוחלטת. ואתם יודעים איך נקרא התרגיל הגדול מכולם? הוא נקרא בחינות הבגרות.

בפברואר הקרוב תהיה בגרות בתושב"ע – תורה שבעל פה – לדרוזים! תהיה בגרות ב"לקט מצוות", יש דבר כזה, בגרות ברוסית, בגרות בפסיכולוגיה, בגרות באמנות, האם אתם מודעים לזה שיש שתי בגרויות בחקלאות – בגרות בחקלאות הצומח ובגרות בחקלאות בעלי החיים (נשבע לכם!), בגרות באמנות התיאטרון, בגרות בתקשורת המונים, הם יעשו בגרות על "האח הגדול". . יש בגרות במלונאות, בגרות בשֶפיות – הם לומדים לעשות עוגיות – יש בגרות בשיט ומדעי הים. בתיכון מילטון בבת-ים פגשתי תלמידים שרקדו סלסה בחצר, ואמרתי "איזה יופי שהם רוקדים בהפסקה", ואמרו לי "לא, הם לא לא הפסקה, הם מתכוננים לבגרות בסלסה." הם רוקדים סלסה, זו הבגרות שלהם.

אני רוצה להבהיר, אני לא נגד זה שילדים ילמדו סלסה. בחינוך מודרני הרעיון הוא שכל ילד יפתח את מה שנקרא "אזור החוזק" שלו. זה מקסים ונכון. הבעיה מתחילה כשמישהו מנצל את איזורי החוזק של הילדים שלנו כדי להעלות את אחוזי הזכאות לבגרות שלו, או כדי לשפר את יחסי הציבור של משרד החינוך.

בפינלנד יש ארבע בחינות בגרות. מתמטיקה, אנגלית, הבנת הנקרא ומקצוע בחירה אחד. באנגליה יש שלוש. בצרפת ארבע. בישראל יש 265 בחינות בגרות. למה? כי אז לא צריך לסמוך על המורים ולא צריך לסמוך על התלמידים, במקום זה מקימים תעשיה שלמה של מבחנים.

אתם באמת חושבים שהילדים שלנו לא מבינים מה קורה? אתם באמת חושבים שהם לא מבינים שהנסיון הזה לתחמן את הממוצע הוא הבעת אי אמון בהם, והבעת אי אמון במערכת, והבעת אי אמון ביכולת של המורים שלהם לעניין אותם?

הבן שלי, ליאור, יעשה בשנה הבאה בגרות בתנ"ך. למה? הוא לא צריך לעשות בגרות בתנ"ך, הוא צריך ללמוד תנ"ך. תנ"ך זה ההיסטוריה שלו, והמורשת שלו, והביוגרפיה הרגשית שלו, וזה גם הספר הכי טוב שהוא יקרא אי פעם בחייו. ואם הוא ילמד אותו, ילמד אותו בשביל ללמוד ובשביל להבין – הוא יאהב אותו. אבל ללמוד לבגרות זה ההיפך מללמוד. היום הם לא לומדים בשביל לדעת, הם לומדים בשביל לעבור את המבחן. את המבחן באהבת יעקב לרחל, ואת המבחן בעקידת יצחק, ואת המבחן על מהפכן בשם ירמיהו, ואת המבחן על אלוהים. הם צריכים לעבוד מבחן על אלוהים ולהוציא לפחות 60 באלוהים.

למה? כי למערכת אין אמון בהם. המערכת לא מאמינה שהם מסוגלים לאהוב את הספר הכי טוב שנכתב אי פעם, או להבין אותו, אם לא תהיה בחינה.

ותחשבו מה זה עושה גם לאמון שלהם במורים. הילדים לא מתייחסים אליהם בתור המורים שלהם, אלא בתור כלי להכנה לבגרויות. אבל אם במקום בחינת בגרות את הציון שלהם בתעודת הגמר ייתן להם המורה שלהם – המורה שמכיר אותם, שלוקח בחשבון גם השקעה, ואהבה, ואת ההבנה של המאמץ שעושה כל ילד – תחשבו איזה שינוי דרמטי זה יעשה במעמד המורה. אבל בשביל זה אנחנו צריכים להאמין במורים שהם רוצים ללמד, ואנחנו צריכים להאמין במנהלים שהם יודעים לנהל, ואנחנו צריכים להאמין בתלמידים שהם מסוגלים ללמוד, ואנחנו לא מאמינים להם.

שואלים אותי מה הדבר הראשון שאני אעשה אם אני אהיה שר החינוך. זה מה שאני אעשה. אני אבטל 262 בחינות בגרות מתוך ה-265. הילדים שלנו צריכים בגרות באנגלית, ובמתמטיקה, ובהבנת הנקרא. וזהו. כשהם יגדלו וירצו ללכת לאוניברסיטה, הם יעשו בחינת כניסה לאוניברסיטה כמו בכל מקום נורמלי בעולם."

הערות העורך:

1. הסיפור על תושב"ע לדרוזים הוא טעות, ראו כאן.

2. לא חוכמה להגיד שלפינים יש 4 בחינות ולנו 265 כאשר אחת מהארבע היא במקצוע בחירה. השוואה הוגנת היא לפי מספר המקצועות שכל תלמיד חייב להיבחן בהם (בפינלנד  4 ואצלנו 8, או 9 כולל הנקודה במדעים) או לפי מספר המקצועות הכולל (בפינלנד עשרות, בישראל כ-150) .

3. מידע נוסף לגבי בחינת הבגרות הפינית, מבוסס על מידע מאתר  EURYDICE (אם אתם מעוניינים בעוד מידע על בגרויות בארצות העולם, פנו אלי בדוא"ל):

מודעות פרסומת
  1. 29 ביולי 2012 ב- 8:25 am

    איכשהו לא מתחברים לי הדברים הכתובים עם הדמות המיוחצנת שנחשפתי אליה על פני השנים.
    כשאני חושבת על הדברים מפיו של יאיר לפיד – זה נשמע פופוליסטי למדי…
    הוא הרי בדרך לפוליטיקה – הוא יאמר את הדברים שצריך שיאמרו, שישמעו טוב באזני מאן-דהוא…
    השאלה היא אם הוא מאמין בדברים הללו, ואם באמת יעשה אי-פעם משהו אמיתי כדי לשנות.

  2. ציונה
    29 ביולי 2012 ב- 8:25 am

    כתיבה פופוליסטית של יאיר לפיד. טוב שנוספו הבהרות לדייק את הדברים ולהבהיר את התמונה האמיתית.

  3. 29 ביולי 2012 ב- 8:53 am

    כשאנו מנקים את הפופוליזם ואת הנטייה לציין בביטחון רב פרטי מידע מוטעים, נותרת דעה לגיטימית, שבה הייתי רוצה להתרכז. לצערי, רוב הדיון הציבורי ביאיר לפיד נוגע לאישיותו הצבעונית ולא למצע שלו.

    לדעתי ההצעה די קרובה להצעה של חני-חזי-שרית ולהצעה של ועדת החינוך מאהל רוטשילד. אני רק לא בטוח עד כמה הדעה הזו מקובלת בציבור, ובפרט בציבור המורים וההורים (די סביר שהתלמידים יתמכו בהמוניהם..).
    בשני השקפים האחרונים במצגת שלי (שלא התייחסתי אליהם בגלל קוצר הזמן) רשמתי יתרונות וחסרונות שיש לדעתי להצעה של יאיר לפיד, כפי שאני מבין אותה:

    https://bagrut21century.wordpress.com/2012/07/19/%D7%91%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%91%D7%92%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%A1%D7%A7%D7%99%D7%A8%D7%AA-%D7%9E%D7%91%D7%95%D7%90/

  4. ציונה
    29 ביולי 2012 ב- 10:36 pm

    דוקא החסרונות שאתה מעלה בשקפים עולים על היתרנות. לדעתי.

    • 29 ביולי 2012 ב- 10:49 pm

      ציונה, אני מסכים איתך לחלוטין

      השאלה היא עד כמה הביקורת על מודל לפיד רלוונטית למודלים אחרים לפתרונות שניתנו ע"י משתתפי הסדנה.

  1. 30 ביולי 2012 ב- 11:06 pm

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: