ראשי > הדעות שלכם > הצעה לצבירת נקודות לאורך התיכון / צופית פורטל

הצעה לצבירת נקודות לאורך התיכון / צופית פורטל

לכבוד הועדה לבדיקת מבנה בחינת הבגרות בישראל

מבחני הבגרות הנהוגים כיום אינם מעודדים תהליך של למידה משמעותית. יתרה מזו, הם חוסמים תהליך כזה.היינו רוצים ליצור מערכת-הערכה המעצבת הוראה שעיקרה פיתוח הכלים של התלמיד, לימודיים ואישיותיים, ולשנות את המסר הקיים כיום כאילו למידה שווה קליטת ידע.

 

שיטת ההערכה מעצבת למידה

מטרת ההוראה צריכה להיות ללמד את התלמיד ללמוד. למעשה, במבט כולל יותר, מטרתה לטפח את התלמיד, לתת לו כלים אישיותיים של אמון בעצמו ובאחרים, נכונות למאמץ ורצון ליצור, ובתוך כך גם לסייע לו להיות אדם טוב וערכי יותר. לפיכך, אין חשיבות לחומרי הלימוד אלא לכישורים שהתלמיד מפתח כאשר הוא עוסק בהם. ה'חומר', כשמו כן הוא, ובו משתמשים על מנת להשיג את המטרות החשובות שצויינו. ודאי שהנחלת השכלה גם היא ממטרות ההוראה ולכן חלק מחומרי הלמידה יהיו מסויימים, בהתאם לנדרש מאדם משכיל בחברה. אכן, הקניית ידע חשובה כשלעצמה [ההנעה לרכוש ידע, חשובה ממנה] אולם היא רק סעיף במשימה הנקראת 'חינוך' ונראה כי סעיף זה הפך שליט בשיטות ההערכה ובעקבות זאת בשיטות ההוראה. בחינות הבגרות מעריכות בעיקר ידע שיש ברשות התלמיד ואין בכוחן למדוד תהליכים שעבר, התקדמותו ביחס לעצמו, מיומנויות חקר, תבונה, יוזמה וכיוצא בזה. הבחינות גורמות למורה להתרכז ב'הכנה לבגרות', קרי, 'לכסות חומר', לעיתים 'לתת בכפית', ובלבד שהתלמיד יצליח במבחן הבגרות. בינתיים, אי אפשר לספק לתלמיד התנסויות מגוונות, להקנות מיומנויות הנרכשות בזמן ארוך או להעמיק בדיון ערכי העולה מן החומר.למורה הטוב, בעיני תלמידים והורים, יחשב זה ש'כיסה' את החומר והגיש אותו לתלמידים בצורה הכי נוחה בשעה שהוראה טובה היא זו המעודדת את התלמיד לדרוש מעצמו. כמויות החומר, הדורשות זמן הכנה ו'זמן כיתה' גורמות למורה להתרכז בחומר ולא בתלמיד.

בחינות בגרות מאפשרות ומעריכות הכנה נקודתית

לצערינו אף נוצרת זילות של הלמידה וההוראה כאשר תלמידים מסוגים שונים מגלים כי באמצעות ספרי הכנה מכווני בגרות, תרגול 'טריקים' שונים ותרגול שאלות בגרות הנוטות לחזור על עצמן, ניתן להתכונן למבחני הבגרות בזמן קצר בסוף השנה ולהצליח. מיותר לציין כי 'הצלחה' זו אינה משקפת יכולות של הבנה, הפנמה, ניתוח ויצירה כך שהבחינה אינה מהווה הערכה מיטבית של יכולות התלמיד. נראה כי המגמה צריכה להיות הגברת המשקל של התהליך השנתי. שינוי אופי שאלות הבגרות בכיוון של דרישה ליתר חשיבה- דבר שמנסים לעשות בשנים האחרונות- אכן מועיל אך הוא אינו העיקר שכן ההכנה נשארת נקודתית ותמיד ימצאו 'שיטות קסם' להצלחה במבחן. רק המורה יכול לראות את הדרך שהתלמיד עושה לאורך השנה.

אימת הבגרויות

המשקל הגדול הניתן לציוני הבגרות, במערכת החינוך ובתודעת החברה, יוצר על התלמידים לחץ החוסם למידה ומעודד, לצערינו, רמאות. התלמיד חש כי 'כל עתידו' מותנה בתיפקודו בשעות מסויימות בהן הוא מתמודד עם הבחינה הלחץ להצלחה מניע חלק מהתלמידים 'לעשות הכל' על מנת להצליח בבחינה כולל, לעיתים, שימוש בשיטות שאינן ישרות. הגדלת משקל הציון השנתי וההערכה הפנימית יסייעו גם כאן, שעה שהתלמיד יפנים כי עבודתו מוערכת לאורך השנה ואינה תלויה בהצלחה בבחינה נקודתית.

תפקיד הבגרויות במיון למוסדות השכלה גבוהה

אני מודעת לתרומת הבגרויות החיצוניות לשיוויון חברתי בהיותן סטנדרט מקובל במוסדות להשכלה גבוהה. עם זאת, חסרונות השיטה כה גדולים שנראה כי יוצא שכרינו בהפסדינו. יש לחשוב על צמצום ההשפעה של צורך האוניברסיטאות בהערכה ממיינת, על מה שקורה בין כתלי ביה"ס.

הצעה מעשית

רעיון: צבירת 'נקודות קורס' לאורך שנות התיכון [קיים בקנדה]: בסיום כל מחצית לאורך שנות התיכון יערכו בחינות מסכמות בכל המקצועות, בחינות שלהן מרכיב חיצוני. ציון בחינות אלו ישוכלל עם ציון הערכה על עבודת התלמיד לאורך ה'קורס' ['אנגלית לכיתה ט', 'תנ"ך לכיתה יא'…]. התלמיד יצבור לאורך התיכון סך נקודות המקנה לו תעודת בגרות. כך יורד הלחץ מ'הבחינות' וכן התלמידים מבינים שהלמידה לאורך השנה חשובה.

לחילופין, ניתן לבחון בשיטה הקיימת אולם הבחינה החיצונית תהיה רק על חלק קטן מהחומר השנתי. בחינה זו תספק את הצורך בסטנדרטיזציה, הן מבחינת הערכה אחידה, הן מבחינת השאיפה לתשתית תרבותית משותפת. יתרת החומר השנתי תבחר על-ידי המורה מתוך תכנית לימודים נתונה [עם אפשרות לתכניות יחודיות באישור].

מודעות פרסומת
  1. 27 ביולי 2012 ב- 9:48 am

    לצערי החזרת את מפלצת המועדים בדלת האחורית, ועוד הוספת לכתות י' מועד חורף אחד. 🙂

  2. ציונה
    27 ביולי 2012 ב- 2:44 pm

    אני אוהבת את הרעיון של צבירת נקודות לכל אורך 3 השנים של התיכון עם 3 מבחנים מסכמים בסוף.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)
    27 ביולי 2012 ב- 3:10 pm

    מחזקת את ידיך על הכתיבה המשובחת.רעיון הצבירה נראה לי מורכב ודורש כמה הבהרות, אבל טוב שהוא מופיע כי חשוב לטעמי לסיים את הנייר גם בהצעה מעשית לכן הייתי משאירה זאת כך וממליצה לוועדה ללמוד את המקרה הקנדי לעומק- הרי הם אמורים להיות המומחים.

  4. צופית פורטל
    29 ביולי 2012 ב- 8:49 pm

    אריק: אין כאן שום מפלצת מועדים משום שמדובר בבחינות הרבה יותר קטנות, הן במשקלן, הן מבחינת היקף החומר. נבחנים על המקצועות שלומדים באותה שנה, הבחינות יכולות להיות לפעמי יום אחר יום במשך שבועיים וזהו. כמובן שאין מועדי ב' וכל הדבר הזה. גם אני לא סגורה על הרעיון, צריך לחשוב על ההשלכות אבל כדאי שהרעיון יעלה.

  1. 30 ביולי 2012 ב- 11:55 pm

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: