ראשי > מנהלתי > בקשת עזרה שקשורה רק בעקיפין לנושא בחינות הבגרות

בקשת עזרה שקשורה רק בעקיפין לנושא בחינות הבגרות

שלום, 

אני רוצה לבדוק בצורה יסודית את ההשערה שאחוז השיעורים המתבטלים כתוצאה מסיבות שאינן תלויות במורה עלה בצורה משמעותית במשך השנים.

אם השערתי נכונה, יש לכך השלכה לתביעה העולה באופן קבוע ממורים ותלמידים לצמצם את היקף החומר הנדרש לבגרות על מנת לאפשר העמקה.

במילים אחרות, יכול להיות שהתכנית בכל מקצוע היא סבירה לחלוטין, אילו היו נותנים למורים ללמד את היקף השעות שלפיהן היא הוכנה. 

הסיבות לביטולי שיעורים שאני חושב עליהן, אבל בטח יש עוד:

1. בגרויות / הכנה לבגרויות (ובחט"ב – מיצ"ב והכנה למיצ"ב)

2. פעילות חינוכית-ערכית כפויה/מומלצת בחום ע"י משרד החינוך ומבוצעת ע"י גורמי חוץ (בתוך ביה"ס או מחוצה לו).

3. הכנות לאירועים בית ספריים כגון טקסים, הצגות סיום וכו'

מה אני רוצה מכם?

על מנת לבדוק את ההשערה אני זקוק לתיעוד של ביצוע/ביטול שיעורים משנים שונות, למשל בעזרת יומני מורה שנשמרו לאורך שנים, או מסמכים ברמת בית הספר. במקביל, אנסה לקבל מידע מערכתי ממשרד החינוך, אבל זה עלול להיות קשה מאוד (ע"ע ההרצאה של יהונתן אורן…).

אם אתם חושבים שיש פה תופעה אמיתית ולא רק "תחושת בטן", ומוכנים לתרום מסמכים/זמן לפרוייקט-חקר זה, אנא פנו אלי בדוא"ל.

 

  1. 26 ביולי 2012 ב- 2:17 pm

    איתי, אני קצת מבולבל. חשבתי שיש פה עניין ברור: מפסח מפסיקים ללמוד. וזה לא תמיד היה כך. זו תופעה של השנים האחרונות. וזה קשור לבגרויות: העובדה שיש מועדי ב' בתחילת יולי חייבה הטרמה של מועדי א' לתוך מאי ויוני. שחייבה הטרמה של מבחני המתכונת למאי. אצלנו בבי"ס הי"ב מסיימים ללמוד בפסח (בפועל לפני), הי"א לכאורה בתחילת יוני, להלכה בתחילת מאי (ואיזה חודש מסויט הוא חודש הביניים הזה) ואפילו שכבת יוד מפסיקה ללמוד בסוף מאי. אם נניח שחודש הלימודים האחרון בכל מקצוע הוא כבר תקופה של חזרה על החומר (לכל הפחות) עולה תמונה עגומה של קיצור שנת הלימודים. הפתרון בהקשר הזה איננו בקיצוץ החומר אלא בקיצוץ הבגרויות, ביטול מועדי ב', איחוד שאלונים כך שהבגרויות יתחילו רק אחרי אמצע יוני.
    במקביל, ובלי קשר, נדרש קיצוץ דרמטי של החומר לטובת הבנה. בכמויות כאלה של חומר, לא נשאר זמן לקידום תהליכים של הבנה ואוריינות או כל חשיבה מסדר גבוה, אלא רק להעברה בנקאית של ידע הבחינה.
    כך שיש פה שני טיעונים שונים. אני לא בטוח שעירבובם יהיה לטובתנו.
    אסף

    • 26 ביולי 2012 ב- 2:45 pm

      קודם כל אתה צודק שלא כדאי לערבב. אני מדבר על "עבודת חקר" שלי, במסגרת סטאז' אצל יור המז"פ ולא על המהלך שאנחנו עוסקים בו כעת.

      אבל, אני לא בטוח שהטענה שחייבים לקצץ חומר בשביל הבנה וחשיבה מסדר גבוה היא באמת נכונה, אם עוד לפני שספרנו את השעות שמתבטלות בגלל סעיפים 2+3 שציינתי לעיל, כ-30% מהשעות של תלמידי י'-י"ב מתבטלות. אולי אם יתקבלו ההמלצות בנושא ריכוז הבגרויות בי"ב וצמצום מועדי ב'/חורף פתאום למורים יהיה המון זמן לפתח הבנה וחשיבה מסדר גבוה?

      דמיין לרגע שאתה היום מפמר ספרות, ואתה באמת רוצה לקצץ בחומר לטובת הבנה וחשיבה. הבעיה היא שכבר היום יש מעט מאוד יצירות מכל ז'אנר / תקופה שחשוב לייצג אותם בתוכנית הלימודים, ועוד לא דיברנו על הוספת ייצוג לזרמים שונים שכיום כמעט לא מיוצגים בטקסטים לבגרות (ערבים, מזרחים). לכן כל קיצוץ הוא כואב מאוד ואני לא בטוח שהוא בלתי נמנע.

      חשוב לי להדגיש שאין לי עמדה מגובשת בעד או נגד צמצום חומר, אני רק רוצה לאסוף נתונים בצורה רצינית לפני שאגבש עמדה כזו.

    • 26 ביולי 2012 ב- 7:35 pm

      בהמשך לדבריו של אסף, אני מצרף קישור לתוכנית הלימודים בספרות לחט"ב, http://meyda.education.gov.il/files/Tochniyot_Limudim/Safrut/hatzaot.pdf
      אני מציע לך להיכנס http://meyda.education.gov.il/files/Tochniyot_Limudim/Safrut/hatzaot.pdf
      אני מציע לך לגלול את התוכנית עד טבלת תכנון השעות [ הנחה מקדמית של 90 שעות בשנה – שעתיים בשבוע, כלומר – 45 שבועות הוראה, שהם בערך 10 חודשים+ שבועיים,. עד כמה שלי ידוע אנחנו מלמדים כ- 9 חודשים במצב הטוב – ואז מקסימום השעות הוא = 9X4 = 36. 36X2 = 72 שעות. האמת היא שאפשר, לדבר על 60 שעות שנתיות.
      אבל נניח לרגע שיש 90 שעות, האם מקובל שבמשך 15 שעורים יילמדו 12 שירים? מה בדיוק אמור להילמד במסגרת שיעור אחד לשיר?
      לא יודע מי הגה ותכנן תוכנית זו, אבל ברצינות.
      זה בכלל לא קשור למבחני הבגרות, זה קשור לתוכנית ולמטרותיה, שככל הנראה אינן הפנמה אלא ובעיקר מילוי הכרס בטקסטים.

  2. אורית
    26 ביולי 2012 ב- 2:22 pm

    איתי
    זה לא ממש קשר למה ששאלת אבל אם כבר מדברים על תהליכים של הידרדרות – נושא אחר שעלה בצורה בלתי סבירה זה כמות השעות שכל תלמיד/ה מפסידים בגלל זימונים למינויים בצהל. השיעור לא מתבטל אבל הילדים נעדרים . זה באמת הפך להיות לא נורמלי. זה עשרות ומאות שעות לכל ילד. הם עושים מייונים כל החילות במקביל ואין שום ריכוז של המידע .
    לגבי מה שאמרת אני חושבת שזה מאד תלוי מדיניות של ביתספר לגבי פעילויות חברתיות וכולי.
    והבגרויות כמובן כמו שאסף תיאר.

    אורית

  3. 26 ביולי 2012 ב- 7:19 pm

    איתי
    צר לי אבל לא שמרתי עד היום אף לא יומן אחד ניירי. מעבר לכך, כבר שנים שאני מדווח אינטרנטית על היעדרויות תלמידים ורק בשנה האחרונה גם על ביטול שיעורים. דא עקא, שקיבלתי שעות, אלא שהן מרוכזות לקראת הבחינה עצמה, כך שפורמלית אפשר גם לטעון שקיבלתי יותר שעות ממה "שמגיע".

  4. שושי פולטין
    26 ביולי 2012 ב- 8:00 pm

    הפוסט "תנו לי ללמד" נותן את התשובה
    http://cafe.themarker.com/post/2621215/

  5. ציונה
    26 ביולי 2012 ב- 10:11 pm

    האם החשבון שלכם כולל העדרויות מורים אשר הינה עובדה ידועה כביטול משמעותי של שיעורים?

    • 27 ביולי 2012 ב- 9:50 am

      רק על עצמי לספר ידיעתי 🙂

  6. 27 ביולי 2012 ב- 12:34 pm

    יש למישהו מכם תיעוד שיאפשר לתקף את הטענה של אורית (מס' חיסורים עקב מיונים לצהל היום לעומת לפני 10 שנים)?

  7. 28 ביולי 2012 ב- 3:20 am

    לאיתי,אני בספק אם תוכל למצוא תעוד כזה אצל המורים. כיום קיים משוב וניתן לדווח על סיבת ההעדרות. בעבר אני מסופקת אם מישהו עשה זאת.

  1. No trackbacks yet.

להשאיר תגובה

