ראשי > דעות של אחרים > מרוב רצון להגדלת זכאות – פגיעה בחינוך לערכים ובמעמד המורה

מרוב רצון להגדלת זכאות – פגיעה בחינוך לערכים ובמעמד המורה

 מאת: איילת עמיחי, מנהלת פדגוגית בגימנסיה בירושלים.

 

אחת הבעיות בהתנהלות  בחינות הבגרות כיום נוגעת לכך שכולם מכוונים למספרים ושואפים לזכאות מקסימאלית.

לצערי משרד החינוך,הרשויות והמנהלים פועלים למימוש המטרה הנ"ל  בדרך שלעתים עלולה לפגוע  בערכים חשובים יותר ואף להפריע למורים במלאכתם.

 כך אנו מוצאים עצמנו עם "ההזדמנות השלישית" – שמלמדת את התלמיד כי ניתן בשישה שבועות מרוכזים ללמוד את החומר לבגרות,לקבל ציון מגן חדש ואף להבחן בבחינת בגרות מיוחדת שנכתבת למועד זה. מיותר לציין שלהתנהלות התלמיד במשך השנה ,לדעת מוריו ולהישגיו אין כלל השפעה על הציון "השנתי" שיקבל בתום הקורס.

 כמו כן קיימים קורסים מזורזים אחרים המתקיימים לפני בחינות מועד ב' שבהם מאפשרים לתלמיד לשפר ציון שנתי באופן קיצוני לעומת הציון השנתי שקיבל לקראת מועד א'  אליו לא ניגש. התלמידים לומדים עם מורה חיצוני (שאינו מבית הספר) ולכן יכולים להתחיל דף חדש  בקורס המזורז. לפעמים אותם תלמידים ימשיכו ללמוד עם אותו מורה (של בית הספר) בשנת הלימודים הבאה ולאור ניסיון התלמיד, מה אפשר כבר לצפות ?למה להם ללמוד? להשקיע ולשתף פעולה עם דרישות המורה במשך כל השנה?

 התלמידים מודעים למגוון ההזדמנויות שיפתחו בפניהם אם לא ילמדו כנדרש כל השנה ולעתים יש לכך השפעה על התנהגותם ולמידתם בכיתה ועל הכיתה כולה.

רבים מהתלמידים שעברו את הבגרות בשיטה הנ"ל אינם מרגישים שלמדו,התפתחו החכימו בתחום הדעת הם מרגישים שהצליחו לעקוף את המכשולים .

מצער לראות כי  תלמידים אחראים, שלמדו כל השנה כנדרש קיבלו ציון שנתי (שהיו מרוצים ממנו) שהיה נמוך משמעותית מזה של תלמיד שנכשל כל השנה ועשה "קורס מזורז" .

תוכניות כנ"ל בבואן להגדיל את אחוז הזכאים לבגרות מלמדות את התלמיד שהדרך אינה חשובה, ששיטת ה"אינסטנט"  עובדת ואף רצויה גם בבתי הספר וכי האחריות להצלחה אינה מוטלת עליו במשך כל השנה  "מישהו" כבר ימצא לו פתרון כי הרי המערכת רוצה  ב"הצלחתו" ולשם כך מוכנה לעשות יותר ממנו.

 כמורה למתמטיקה ומנהלת פדגוגית ברור לי כי ניתן להשתמש בכל המשאבים באופן שיעזור לתלמידים להבין את החומר במשך השנה כולה, להצליח במבדקים שנערכים בכיתה וליצור אצל התלמיד דימוי עצמי חיובי ביחס ללמידה . אותם משאבים חייבים להינתן מראש למנהל בית הספר כדי שההערכות תהיה נכונה .

אם רוצים לתת תגבורים לקראת הבחינה חשוב לא להתעלם ממה שהיה כל השנה,

ניתן לשפר את הציון השנתי באחוז מסוים אך לא למחוק אותו לגמרי .

 איילת עמיחי

מודעות פרסומת
  1. 24 ביולי 2012 ב- 7:04 pm

    יש משהו עמוק מאוד בדברייך על חוסר הצדק והקשר בין ציון שנתי תוצר של שנה לבין ציון שנתי של קורס מרוכז למשל במחצית השלישית.

  2. 24 ביולי 2012 ב- 9:53 pm

    מסכימה עם כל מילה!

  1. 30 ביולי 2012 ב- 11:56 pm

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: