ראשי > הדעות שלכם > בחינות הבגרות: עדות אישית / יעל גוראון

בחינות הבגרות: עדות אישית / יעל גוראון

דוגמה לגישה שהציגה יעל בסדנה: במקום לשלוח נייר עמדה אנליטי, פשוט לספר סיפור. מכיוון שחברי הוועדה מוצפים בניירות עמדה שנכתבו ע"י אנשים שהתמחו בכתיבה כזו, יכול להיות שזה אפילו יותר אפקטיבי בהבאת הקול של המורים

לכבוד הוועדה לבדיקת

מבנה בחינת הבגרות בישראל

עדות אישית

בחרתי לספר על אירוע קטן אחד שהתרחש חודש לפני סיום שנת הלימודים הנוכחית. ניסינו להעביר יום לימודים רגיל בשכבה י"א.זה כבר היה קשה מאד. היינו כבר בתחילת גלי החום הגדולים של הקיץ. הבגרות באנגלית כבר עברה וגם הבגרות במתמטיקה (מועדי א'). כאחראית על לימודי התיכון ביקשתי ממורות האנגלית להכין תוכנית עבודה מיוחדת שתחזיק את התלמידים כמה שניתן- עם איום שהציון עליה ישפיע מאד על ציון התעודה בסוף השנה. התלמידים התלוננו שוב ושוב "הבגרות כבר עברה אין טעם לשיעור". הם בשום אופן לא הבינו למה מתעקשים ללמוד עוד אנגלית. חזרו ואמרו שהמורות לא מלמדות. ביררתי והמורות דווקא ניסו מאד ללמד.

תומר תלמיד כיתה י"א ישב אצלי בשיעור אזרחות- לא לבגרות. סיימנו כבר את מטלת הביצוע וכעת ניסיתי לסגור את השנה בכמה שיעורי סיכום סביב תוכני השנה (עקרונות הדמוקרטיה וזכויות האדם). השיעורים בקושי סחבו- היה קשה מאד להשיג ריכוז בכיתה- נאלצתי בצר לי להכריז על עבודת כיתה עם ציון. תומר לא הספיק להכין את העבודה בשיעור עצמו- לא התארגן, לא הגיע עם ציוד, לא היה מרוכז. ביקש להגיש לי מחר לתא. הסכמתי. בשיעור אנגלית הבא באותו יום הוא ישב והכין את העבודה באזרחות. המורה לאנגלית שגילתה זאת ביקשה שיפסיק- הוא כעס והתחיל מסתובב ומפריע במתכוון לתלמידים אחרים בכיתה- היא ביקשה שוב כועסת שיירגע ויתחיל לעבוד וכשלא נעתר דרשה שייתן לה את הדף באזרחות. תומר סירב והמורה ניגשה ולקחה את הדף בעצמה. תומר התפרץ בזעם לעברה, קילל אותה, וניסה לקחת את הדף משולחנה. חבריו עצרו בו שלא ימשיך והרחיקו אותו מהכיתה. בסוף אותו יום הוא הגיע אלי, בתפקידי כמנהלת חטיבה עליונה, לשיחת משמעת. המורה לאנגלית הייתה המומה מהתנהגותו. כשהגיע אלי עוד המשיך לקלל ולאיים שהוא יראה לאותה מורה… בשיחה קצרה הבהרתי לו שעבר את גבולות ההתנהגות המקובלים והודעתי לו שהוא מושעה בשל הפרת סמכות של איש צוות מיום המחרת. לאחר שיצא מחדרי אמו התקשרה וביקשה לשוחח איתי. היא אינה יודעת מה לעשות… היא מבינה שתומר התנהג בצורה קשה מאד… אבל איך הוא יוכל להיות מושעה ממחר הרי יש לו מתכונת בלשון? …הסברתי באריכות שיאלץ לעשות מתכונת אחרת במועד אחר. נדהמתי לגלות שהבשורה הזו קשה עבורה ועבור בנה הרבה יותר מהבשורה שבמהלך אותו יום בנה קילל מורה ואיים עליה. סיימתי את השיחה ללא הסכמה עם האם. בשיחת הטלפון הבאה שלי נאלצתי להסביר באריכות למורה ללשון מדוע אין ברירה אלא למצוא לתומר מועד חדש לבחינה, להשגיח עליו וכמובן לכתוב עבורו טופס מתכונת נוסף. היא נאנחה והסכימה.

———————————————————-

העיקר טמון ביסוד החופש והמוסר. הדחף והרצון למדידה הם ביטוי לחירות האדם.

באשר הלמידה היא אמצעי להבנה אנושית של הטבע והאדם, המדידה, על אף מגבלותיה, משחררת; כאשר המדידה מפקיעה מהאדם את כוח השיפוט ונוטלת אותו בידיה, היא משעבדת.

פרשת-המים עוברת במקום שבו המדידה חדלה להיות אך חיווי על המציאות, ובכללה אף על ה"עצמי"; השעבוד מתחיל כאשר אנו מאפשרים לה להפקיע מאיתנו, בני-האדם, את החופש, את כושר השיפוט העצמאי; כאשר אנו נעשים משרתי המספרים במקום אדוניהם.

אם תורות המדידה לא יהיו כפופות לתורת המידות, אם המדעים לא יהיו כפופים למוסר האנושי, נאבד את העוגן האתי לקיומנו כפרטים וכחברה.

"לפתח חטאת רובץ ואליך תשוקתו ואתה תמשָׁל בו".

יעל גוראון

מנהלת חטיבה עליונה

ביה"ס העל-יסודי הרטוב

yaelguron@gmail.com

0528366022

אשמח לבוא ולתת עדויות נוספות מול חברי הוועדה

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: