ראשי > הדעות שלכם > בונוסים למקצועות המוגברים בחישוב ממוצע בגרות בקבלה לאוניברסיטאות

בונוסים למקצועות המוגברים בחישוב ממוצע בגרות בקבלה לאוניברסיטאות

אורית שורץ-פרנקו , אסף סאטי אל-בר

ההצעה:

בחישוב ממוצע הבגרות יינתן בונוס מלא לכל מקצועות הבחירה המוגברים, שהם דיסציפלינה אקדמית (כלומר- מקצועות שניתן ללמוד בהם לימודים לקראת תואר ראשון. )

פירוט הרציונאל ופרטי ההצעה

  1. למדיניות הקבלה לאוניברסיטאות יש השפעה מכרעת על תכנית הלימודים בתיכון ועל מבנה בחינות הבגרות של כל תלמיד ותלמידה. יש להכיר בהשפעה זאת ולדאוג לתיאום בין ור"ה למשרד החינוך, לגבי ההיבטים הפדגוגים והחינוכיים של מדיניות הקבלה.
  2. צמצום הבונוס המלא בחישוב הממוצע, למקצועות הליבה בלבד, כפי שהוחלט על-ידי ור"ה בקיץ 2011 יגרום לפגיעה במקצועות לימוד רבים מתחומי מדעי הרוח, החברה, הטבע והאמנויות.
  3. ההשלכות של פגיעה זאת הן רחבות היקף, כאן נדגיש רק 3 השלכות מרכזיות:

א.      פגיעה בחופש הבחירה של התלמידים וביכולת שלהם ללמוד ולהתפתח בתחומים שהם אוהבים ובהם הם מוכשרים. כתוצאה מכך תהיה פגיעה בחוויית הלמידה שלהם בתיכון, במוטיבציה שלהם ללמידה, וברוחב האופקים התרבותי שלהם כבוגרי מערכת החינוך וכסטודנטים באוניברסיטה.

ב.      פגיעה באיכות ובהיקף של תעודת הבגרות: התלמידים יגבירו מקצועות בהם הם נבחנים במילא במסגרת בחינות החובה, ולכן לימודיהם הנוספים במסגרת מקצועות המוגברים יהיו מצומצמים יותר.

ג.       פגיעה במורים רבים המלמדים את מקצועות הבחירה. צמצום הבחירה תביא לסגירת מגמות לימוד רבות,  שתגרום לנשירתם מהמערכת של מורים איכותיים, בעלי תחומי עניין והתמחות ייחודיים ומגוונים. מורים אלה מהווים כיום דמויות מופת לתלמידים כאנשי רוח ויצירה, וכדמויות חינוכיות.

  1. מאידך, ברור לנו הצורך לשמור על סטנדרטיזציה סבירה במדיניות הקבלה לאוניברסיטה, ולא סביר מנקודת הראות של האוניברסיטאית להעניק משקל שווה למקצועות שנחשבים לא רציניים ולא אקדמיים. כדי לתת מענה לצורך זה אנו מציעים שני פתרונות:

א.      הצבת קריטריונים גבוהים ואחידים הנדרשים מכל מקצוע המגיש תלמידים לבגרות בהיקף מוגבר (מבחינת כמות החומר, רמת הדרישות, מספר הטקסטים התיאורטיים הנלמדים וכולי) וחידוש ההליכים של אכיפת קריטריונים אלה על-ידי המפמ"רים.

ב.      קביעת קריטריון האקדמיות להבחנה בין מקצועות שיקבלו בונוס לאלה שלא יקבלו אותו. כך ייכנסו לרשימה מקצועות הכוללים ידע אקדמי רחב ורצינות בלתי מוטלת בספק (פילוסופיה, מחשבת ישראל, פסיכולוגיה, תיאטרון, מוסיקה, מחשבים, שפות, ועוד  ) , ולא ייכנסו מקצועות אחרים,  שגם אם יש בהם התאמה לכישוריהם ולטעמם של תלמידים מסוימים, נתפסים כפוגעים ביוקרתה האקדמית של תעודת הבגרות הישראלית.

מודעות פרסומת
  1. 18 ביולי 2012 ב- 7:04 am

    לאורית ואסף, לא ארחיב משום שכבר כתבתי על כך בעבר פוסט, בו נתתי התייחסות מלאה לנאמר.
    http://cafe.themarker.com/post/2405602/
    למרות הדברים שנאמרו בפוסט, (אני בעד שינוי שיטת הבונוסים הנוכחית), יכולתי לקבל את דבריכם בהבנה מלאה (כמעט השתכנעתי..), עד שהגעתי למשפט האחרון "לא ייכנסו מקצועות אחרים, שגם אם יש בהם התאמה לכישוריהם ולטעמם של תלמידים מסוימים, נתפסים כפוגעים ביוקרתה האקדמית של תעודת הבגרות הישראלית".
    זה אפילו יותר "גרוע" ממה שכתבתי – איך ייקבע איזה מקצוע "פוגע ביוקרה האקדמית"?!…

    לדעתי, אכן יש לשנות את שיטת הבונוסים, עם הרחבה מסויימת למה שנכתב בהצעתה המקורית(8 מקצועות בלבד). לדעתי פקולטות ייחודיות (אמנויות וכיוצ"ב) ייתנו בונוס ספציפי למקצוע שלהם.

    קחו למשל מקצוע כמו ביוטכנולוגיה – מקצוע מאוד קרוב למקצוע שאני מלמדת (ביולוגיה), אני לא חושבת שיש לתת לו בונוס, לא משום שהוא פוגע ביוקרה האקדמית, חלילה. נהפוך הוא, מדובר במקצוע "יוקרתי". אני רק חושבת שאי אפשר לרתום את העגלה לפני הסוסים – קודם צריך לדעת היטב ביולוגיה וכימיה ורק אחר כך ניתן להרחיב לביוטכנולוגיה. היום הסדר הזה לא תמיד מתקיים. הטיעון לכן הוא אקדמי ולא עניין של "פגיעה ביוקרה", ולכן לגיטימי מצד האוניברסיטאות לתת בונוס לביולוגיה וכימיה ולא לתת בונוס כזה לביוטכנולוגיה (זו ההצעה).

    • 18 ביולי 2012 ב- 4:15 pm

      רק הערה קטנה אין תלמיד בארץ שלומד במגמת ביוטכנולוגיה מבלי שהוא נדרש ללמוד ביולוגיה בדרך כלל ברמה של 5 יח"ל.

      • 19 ביולי 2012 ב- 2:34 am

        לד"ר ירון דופלט,
        ראשית, אין חובה ללמוד דווקא ביולוגיה,
        שנית, עכשיו גם לא נאכף שילמדו פיזיקה.

  2. ציונה
    19 ביולי 2012 ב- 9:38 pm

    נראה לי מוזר לנסות להתערב בשיקולים אקדמיים בעניין איזה בונוסים לתת ולאיזה מקצוע. נראה לא לא לעניין בהקשר שלשמו התכנסנו. צריך להשפיע על איכות הבגרות ואז ממילא לתעודה תהיה השפעה על קבלת ההחלטות ברמה אוניברסיטאית.

  3. 20 ביולי 2012 ב- 4:25 am

    לציונה, לנושא הבונוסים השלכות ישירות על המורים – פעמים רבות תלמידים יבחרו מקצוע המעניק להם בונוס עתידי גדול יותר. ז"א יש לכך השלכות ישירות על תעסוקתו של המורה.
    האם זה מצדיק התערבות? בהחלט כן.

  1. No trackbacks yet.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: