ראשי > הדעות שלכם > מבחני בגרות צוותים – טיוטה ראשונה להערותיכם

מבחני בגרות צוותים – טיוטה ראשונה להערותיכם

חברי הצוות: יורם מימון, אילנה רוקח, ערן אסקרי

הטענה היא שעבודת צוות היא מיומנות מרכזית בעידן הנוכחי. עידן הכפר הגלובלי ועידן של נגישות גדולה למידע ושיתוף מידע מאפשרים ליצור שיתופי פעולה ולהפיק תוצאות טובות יותר על ידי עבודת צוות. זה משתקף בכל תחומי החיים (היי טק, מדע, חינוך, פוליטיקה, כלכלה, אזרחות – מחאות חברתיות וכו').

לכן אנו רואים בחשיבות עצומה את שינוי מבחני הבגרות ממבחנים אישיים למבחנים צוותים

יתרונות:

  1. להדגיש את חשיבות עבודת הצוות בהשגת מטרות הקבוצה.
  2. להדגיש את חשיבות עבודת צוות סינרגטי בהגברת התפוקות.
  3. להביא למודעות המשתתפים את התרומה של עבודת צוות לכל פרט בקבוצה.

מיומנויות:

א. הקניית עומק ויסודיות לנושא הנבחן – היות ועוסקים בו 3-4 תלמידים.

ב. פיתוח חשיבה קבוצתית.

ג. פיתוח אנטליגניציה ריגשית.

ד.סקרנות ועבודת חקר.

ה.אחריות אישית מול הקבוצה

ו.מיומנות חברתיות.

ז. קבלת האחר/שונה.

ח. פיתוח מושג האחריות האישית.

פירוט מעשי:

כבר בשכבה י' במקצוע הבחירה המוגבר, יחולקו לתלמידים נושאים למבחן הבגרות.

התלמידים יבחרו או יציעו את נושא החקר שברוצנם לחקור.

בתום השנה או השנתיים ייערך מבחן הבגרות לצוות כולו, שבו כל תלמיד במשך 15 דקות לערך יציג את התובנות מתהליך הלמידה מול בוחן חיצוני כגון (מצגת ,דגם שנבנה, מסקנות מהחקר, יישום הדגם לשימוש החברה בעתיד ועוד).

הציון הסופי יורכב מעבודת הצוות במהלך כל התהליך (יינתן ע"י המורה המלווה ועל פי קריטריונים ברורים וידועים מראש של עבודת צוות) וע"י ציון "ההגנה" על הפרויקט (יינתן על ידי הבוחן החיצוני).

יש לזכור

א. הלימודים במהלך השנה מתקיימים כרגיל ע"פ תוכנית הלימודים

ב. פעם בשבוע יש מפגשי צוות מובנים במערכת של המורה, עם צוות התלמידים להנחיה קבוצתית. במהלך המפגשים המורה יעזור לפתור בעיות שונות שנוצרות בצוות (מבחינה החומר הלימודי ומבחינה חברתית). כמו כן, ייערך משוב ורפלקציה, פעם בתקופה לגבי עבודת הצוות של התלמידים.

ג. הקבוצות יבחנו במהלך השנה ע"י המורה המלמד על"פ התקדמותם בצוות.

ה. מידי פעם פגישה של היועצת עם הצוות התלמידים לדון בהתפתחות החברתית במידה ויש בעיה זו או אחרת של תלמיד זה עם חברו.

מודעות פרסומת
  1. ערן אסקרי
    17 ביולי 2012 ב- 1:21 am

    אנחנו מתלבטים האם לאחד את שני ניירות העמדה (מבחני בגרות צוותיים ומבחני הבגרות ככלי לבדיקת מיומנויות החיים במאה ה-21) לכדי נייר עמדה אחד או להשאיר אותם מפוצלים.

    מה דעתכם?

  2. 17 ביולי 2012 ב- 4:49 am

    אני חושב שבמקצוע אזרחות מיישמים את ההצעה שלכם, לצורך כך גם יצרו דף דיווח מיוחד – 9570 [מי שלא מכיר את דפי הדיווח של בחינות הבגרות – אשמח להסביר בשלוש מלים] – הבנוי על דיווח על חברי הצוות והציון אישי של כל אחד.
    מניסיוני השנה בבית ספרנו [ כרכז בגרויות ] קשיים אדירים ביצירת עבודת צוות, השיטה החביבה – אחד עובד והשאר נהנים על חשבונו וכו', אין , לטעמי לפחות, אפשרות לציינן את עבודת הצוות אלא אך ורק את העבודה המוגמרת.

    • יורם מימון
      17 ביולי 2012 ב- 3:14 pm

      אריק שלום:
      להערכתי לא צריכים להיות קשיים ,נהפוכו הבחינה תהיה קצרה יותר ומהירה יותר,
      את החשש של "אחד עובד" והשאר נהנים" ניתן בשאלה אחת לדעת מי עבד ומי לא,שים לב בטיוטא כתבנו שהציון הינו אישי ולא קבוצתי.
      יורם

  3. לימור עוז
    17 ביולי 2012 ב- 9:11 am

    הרעיון בעל חשיבות עצומה, לדעתי, בהכנת התלמידים לעבודה במאה ה-21 ולחיים בחברה סובלנית. ניתן ליישמו לא במקצועות הליבה- עברית, אנגלית ומתמטיקה. אכן באזרחות כבר היום מיישמים זאת. חשוב להעביר את המורים הנחייה גם בתחום ההנחייה וחשיבות הצוותים – אני עוסקת גם בייעוץ ארגוני בתחום זה – ולתגמל את המורים בהתאם. לשם לימוד אנשים לעבוד בצוות צריך SETTING- זמן ומקום קבועים לניהול מפגשים מיטביים מונחים על-ידי המנחה, משמע- שעות! משמע- ת-ק-צ-י-ב!

  4. אילנה רוקח
    17 ביולי 2012 ב- 9:31 am

    עבודת הצוות ניתנת לבחינה אישית במספר מישורים .
    1. בעבודת הצוות ניתן לחלק את המטלה לתתי נושאים כשכל תלמיד חייב לבחור תת נושא ולבצע את המטלה על פי קריטריונים קבועים כך יש יכולת לבחון ולמדוד את כישוריו .
    2. חלק איטגרלי בעבודת צוות הוא להתעניין ולהתעדכן במה שמתרחש אצל יתר חברי הקבוצה על מנת להגיע למוצר מוגמר גם על כך יכול התלמיד להיבחן באופן איחשי מה עשו האחרים .
    3. ניתן גם לבחון ולהעריך את הפרט בקבוצה בשאלות יישום כלומר מעבר לנעשה בעבודה ,אלא , ידע כללי נרחב בנושא הבחירה וגם כאן הנושאים ידועים מראש .

  5. ערן אסקרי
    22 ביולי 2012 ב- 2:43 am

    אין ספק שהרעיון מתבסס או מניח שהתלמידים מגיעים עם איזשהו רקע קודם בעבודת צוות משמעותית (הנחה שהיא לכשעצמה לגמרי לא מובנת מאיליה היום בביה"ס). ייתכן שכשלב מקדים, בכיתה י' (ברור שכמה שיותר מוקדם, ביסודי ובחטיבה זה אפילו טוב יותר, אבל לא בזה אנחנו דנים כרגע), יהיה הכרחי לתת לתלמידים להתנסות בסוג כזה של עבודה.
    דבר נוסף שאפשר לעשות הוא להעביר אותם במהלך העבודה הצוותית על הפרויקט, סדנאות של עבודת צוות שמטרתן לדון בהיבטים של עבודת הצוות, לתת להם כלים להתמודד עם טוב יותר עם קשיים בעבודה כזאת, לאפשר להם להעלות בעיות ולדון בהן וכו'.

  1. No trackbacks yet.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: