ראשי > הדעות שלכם > בחינת הבגרות ככלי לבדיקת מיומנויות החיים במאה ה-21, שרכש התלמיד בביה"ס

בחינת הבגרות ככלי לבדיקת מיומנויות החיים במאה ה-21, שרכש התלמיד בביה"ס

חברי הצוות: ערן אסקרי, יורם מימון, אילנה רוקח

שתי טענות עיקריות עומדות בבסיס הדיון שלנו:

  1. מרכיב עיקרי בבחינת הבגרות צריך להיות מרכיב של בחינת מיומנויות שנדרשות מהתלמיד כאדם בוגר (על מנת לפתח חשיבה ועל מנת ליצור למידה מתוך עניין אישי וסקרנות).
  2. העולם שאנו חיים בו משתנה בקצב גדול מאוד והמיומנויות שנדרשות מאדם בוגר היום ובעתיד הקרוב, שונות מהותית מאלה שנדרשו לפני עשור או יותר.

 אם ביה"ס אמור להכין את התלמיד לחיים אזרחיים, הרי שבחינת הבגרות צריכה להיות כזאת שתבחן את מידת רכישת מיומנויות החיים הרלוונטיות של התלמידים במהלך שנות הלימוד.

על כן בחינת הבגרות צריכה לבחון מיומנויות כמו:

  • עבודת צוות (נושא אותו הציג בנפרד ובהרחבה יורם).
  • מידענות – איתור, עיבוד וניהול מידע באינטרנט וברשתות מחשבים חלופיות. בעידן "פיצוץ" המידע באינטרנט, על התלמיד:

א.      להכיר מאגרי מידע מרכזיים הרלוונטיים לכל תחום דעת – להכיר את האתרים הרלוונטיים, לדעת כיצד להשתמש במנועי חיפוש רלוונטיים לתחום הדעת, לעשות שימוש מושכל באתרי שיתוף המידע דוגמת יוטיוב ויקיפדיה וכו'.

ב.      לדעת להבדיל בין עיקר לטפל בכל מקור מידע.

ג.       לעבד את המידע וליצור ממנו טקסט חדש, על פי המרכיבים הטקסטואליים של כל תחום דעת (טקסט מדעי, טקסט היסטורי, טקסט ספרותי וכו'). ובכלל זה המיומנויות של קריאה וכתיבה של טקסטים מתחומי דעת שונים.

ד.      להיות ביקורתי כלפי המידע – כאשר התלמיד פוגש/בוחן טקסטים ממקורות שונים, מאותו תחום דעת, עליו לדעת להשוות ביניהם ולהיות מסוגל להביע דעה לגביהם ולגבי מידת מהימנותם, מידת העומק שבהם, מידת האיכות הספרותית/אומנותית שבהם וכו').

  • הצגת/ייצוג מידע – להיות מסוגל להציג/לייצג מידע בדרכים שונות המתאימות לתחומי דעת שונים (ליצור ולהציג פוסטר מדעי, מצגת, שלט פרסומת, סרטון וכו').
  • שאילת שאלות כדרך לפיתוח סקרנות – להיות מסוגל לשאול שאלות משמעותיות בתחום הדעת, מבלי לדעת בהכרח את התשובה.
  • שיתוף מידע – כתיבת בלוג (או פוסט בבלוג), כתיבת ערך בויקיפדיה, הקמת אתר אינטרנט וכו'.

 

לקריאה נוספת (תודה לשושי) תקציר מאמר בפורטל מס"ע: מאפייני מורה במאה ה-21

מודעות פרסומת
  1. 17 ביולי 2012 ב- 12:48 am

    בדיוק פורסם:
    המאפיינים של המורה במאה ה 21
    http://portal.macam.ac.il/

  2. 17 ביולי 2012 ב- 12:49 am
  3. ערן אסקרי
    17 ביולי 2012 ב- 1:21 am

    אנחנו מתלבטים האם לאחד את שני ניירות העמדה (מבחני בגרות צוותיים ומבחני הבגרות ככלי לבדיקת מיומנויות החיים במאה ה-21) לכדי נייר עמדה אחד או להשאיר אותם מפוצלים.
    מה דעתכם?

    • רחל ארליך
      22 ביולי 2012 ב- 10:02 am

      מתאים מאד לאחד את המסמכים – אם יצאו, ביחד, מסמך קצר וממוקד.
      שאלה להבהרה: מה בעצם ההצעה? שכל תלמיד ייבחן על מיומנויות יסוד אלו באחת המקצועות? בכולם? אותה שאלה נוגעת לעבודת הצוות: האם תלמיד צריך להיות שותף לעבודת צוות במקצוע אחד, שניים, כולם? לא שיש לי דעה ברורה בעניין, אבל כדי שנייר העמדה יכיל המלצה "ישימה" אני חושבת שכדאי להתייחס לנושא (גם כדי להתמודד מראש עם טיעוני ה"קטסטרופה" ו"נורא יקר" שיכולים להעלות כנגד ההצעה הטובה הזו).

  4. 17 ביולי 2012 ב- 4:52 am

    לגבי סעיף ב' – לדעת להבדילך בין עיקר לטפל – מה דעתכם על יכולת לזהות אמינות של מקור המידע לפני העיקר והטפל?
    איחוד שני הדפים אפשרי לדף אחד שנושאו בגרות במאה ה- 21 בעידן הניאו מודרני 🙂

  5. ערן אסקרי
    22 ביולי 2012 ב- 2:46 am

    אריק

    נושא זיהוי האמינות של מקור המידע הוא משמעותי בעיני ולכן בהחלט כדאי להקדיש לו מקום כאן.

    תודה

  1. No trackbacks yet.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: