ראשי > הדעות שלכם > איך נהפוך את הרפורמה בבחינות הבגרות להזדמנות למורים לצמוח?

איך נהפוך את הרפורמה בבחינות הבגרות להזדמנות למורים לצמוח?

חברות הצוות: מנון הרן, רויטל טיקוצ'ינסקי

 אנחנו מאמינות ש:

א.      מערכת החינוך מחויבת להעניק לכל תלמיד חוויה של הצלחה.

ב. תהליך למידה בכל תחום מבוסס על רכישת גוף ידע וגם על הקניית מיומנויות, כולל אלה  הדורשות חשיבה מסדר גבוה.

ג. ביצוע עבודת חקר (בכל נושא) מאפשר תהליך למידה חשוב ומשמעותי ביותר הנותן אפשרות  לתלמיד להביע את דעתו וליצור הבנה חדשה משלו על הנלמד. תהליך זה מקדם כל תלמיד ויכול לספק לו חוויה של הצלחה.

ד. ככל שמורה מגלה יותר יכולות של "ראש גדול", צריך לאפשר לו יתר עצמאות ולהעביר אליו את האחריות לתכנים ולדרכי הערכה במקצוע שלו.

כיום:

א.      אין אופק להתפתחות מקצועית משמעותית של מורה.

ב.      כיום לא מתקיים תהליך ליווי-הערכה ומשוב למורה. האמצעי היחיד להערכת עבודתו מול משרד החינוך, הוא מידת הצלחת תלמידיו בבחינות הבגרות.

ג.        הלמידה לקראת הבגרות מנציחה את תסמונת ה"ראש הקטן", של המורה. המורה הוא טכנאי בגרות. האחריות שלו קטנה ומצומצמת- " להעביר" בגרות בהצלחה.

ד.      ישנם כל הזמן שינויים בתוכנית הלימודים. דבר זה מקשה על מורים לרכוש בטחון בגוף הידע ובמבנה של התוכנית. דבר זה גורם גם לשחיקה ולעייפות.

ה.      תוכנית הלימודים עמוסה לעייפה בתכנים . מרוב פעילויות, בחינות במועדי חורף, הזמן ללמידה רציפה ומעמיקה מתקצר מאוד.

ו.        מערכת החינוך לא עושה מספיק שימוש באמצעי הערכה חלופיים. בין היתר אין עידוד של ביצוע עבודת חקר כחלופה לבחינת בגרות.

 הרעיון המרכזי: למנף את התפתחותו המקצועית של המורה באמצעות הכנסת שני מימדים להוראה שלו: לווי ביצוע עבודות חקר של תלמידים ופיתוח תכנית לימודים עצמאית.

 אנחנו מציעות:

ביחס לתלמיד-

כל תלמיד יצטרך לכתוב עבודת חקר אחת בתחום על פי בחירתו כחלק מתעודת הבגרות.( התלבטנו לגבי היקף היחידות…). התלמיד יבחר בנושא ובמורה שילווה אותו. מורה לא ינחה מספר מוגבל של עבודות (התלבטנו לגבי הכמות…)

ביחס למורה-

יש לבנות מסלול התקדמות מקצועית למורים (מוכשרים) שמגלים יצירתיות, אחריות: אחרי התנסות בתכנית הלימודים ה'סגורה' המוכתבת, יקבלו אישור מהפיקוח לחבר יחידת לימוד עצמאית  ובחינה או פרויקט אחר שימיר חלק או את כל יחידות הבגרות הרגילות באותו מקצוע ( התלבטנו…).

מורים ותיקים שיש להם נסיון במסלול העצמאי ישמשו כחונכים למורים צעירים מתוך בית הספר.

שלבי ההתקדמות במסלול המקצועי של הוראת מקצוע הם:  מורה מתחיל => מורה עצמאי => מורה חונך מורים. התקדמות זו תהיה מותנית בהשתלמויות ותתבטא גם בשכר.

מורה צריך להיות בדרגת 'מורה עצמאי' כדי להנחות עבודת חקר/גמר ולקבל על ההנחיה תגמול כחלק ממשרתו

ביחס לתכנית הלימודים-

לבחון את תכנית הלימודים של כל מקצוע ולדאוג שהתכנית ואמצעי ההערכה בה משקפים את השילוב הנכון של רכישת גוף ידע נחוץ ותרגול מיומנויות.

הקשיים כרגע שמונעים מהמורים שינוי:

מורים שיכולים להוביל תהליכי למידה פתוחים, מורכבים, מלווים ולא מכתיבים, הם מורים שצריכים לעבור "הבשלה", "תהליך". מורים צעירים יתקשו לנהל את המהלך.

מורים שלא חוו למידת חקר או יצירה של פרויקטים יתקשו להנחות דבר שלא חוו בעצמם. זה כבר לא  ל"שפוך" חומר. התהליך דורש מעורבות אישית מסוג אחר לגמרי.

קשה להעריך  איכות הוראה כאשר לא כל המרכיבים שלה הם מדידים כמו ציון.

 חלק מן השאלות שעולות, שאין לנו עליהן תשובה עדיין:

1. האם בכל מקצוע אפשר/נכון לתת למורים אופציה של בנית תכנית עצמאית?

2. האם נכון שרק חלק מן היחדות בכל מקצוע יהיו פתוחות לאופציה של תכנית עצמאית? אם כך – האם זה אומר שמורים מתחילים ילמדו את היחידות במסלול הסגור והמורים העצמאיים את היחידות ה'פתוחות'?

3. כיצד מעריכים מורים? את הכישרון שלהם בהוראה? מי קובע אם המורה בשל להעלות בשלבי ההתקדמות?

4.כיצד מורים יוכלו לחנוך מורים אחרים?

5. כיצד מכשירים מורים להנחיית עבודות חקר/גמר?

ועוד…

 

מודעות פרסומת
  1. 17 ביולי 2012 ב- 4:42 am

    יש מערכת שלמה במשרה"ח של עבודות גמר – בין 4 ל- 5 יח'
    ההצעה הזו דומה לנהלים שלה [ אאל"ט, מזמן לא התעסקתי עם עבודות גמר ] , דא עקא שעבודות גמר מהסוג שמשרה"ח מעודד חייבות בליווי של אקדמאי בעל תואר שני, שככל הנראה עשה עבודת מחקר לתואר השני.
    אני לא רואה את "צמיחת המורה" אלא תוספת מעמסה על תלמידים, שחלקם ברמות הגבוהות של מקצועות הלימוד מחוייב כבר בעבודות מונחות.
    יש לי ספק אחד לגבי ההנחה הראשונה בדף העמדה – "מערכת החינוך מחויבת להעניק לכל תלמיד חוויה של הצלחה.". חוויה של הצלחה יכול להיות גם בוחן שנערך במיוחד כדי לגרום לכל תלמיד להצליח. זו הנחה בלתי מדידה לגמרי, לא ממוקדת ועמומה מאוד.

  2. ערן אסקרי
    22 ביולי 2012 ב- 2:33 am

    מורים שיכולים להוביל תהליכי למידה פתוחים, מורכבים, מלווים ולא מכתיבים, הם מורים שצריכים לעבור "הבשלה", "תהליך". מורים צעירים יתקשו לנהל את המהלך.

    דווקא מורים צעירים עם ראש פתוח, לפני שהם "מתקלקלים" ו"מתעקמים" לפי המערכת (קשה שלא להגיע לזה אחרי מספר שנים), יכולים להיות אלה שינהלו מהלך כזה בכיתות/בביה"ס שלהם.

    הצעה נוספת היא הקמת אתר אינטרנט שהוא למעשה "בנק" (מאגר מידע) שמרכז את כל היוזמות שמורים מציעים ו/או עשו/עושים בכיתתם. כך שכל מורה שמעוניין יוכל להיכנס ולקבל רעיונות, להשתמש ברעיונות קיימים ולהעשיר את המאגר ברעיונות שלו. האתר יכלול גם מסקנות של מורים לאחר ביצוע הפרויקט, תגובות של תלמידים והורים שחוו את ביצוע הפרויקט וכו'.

  1. No trackbacks yet.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: