ראשי > הדעות שלכם > בחינות הבגרות לאן? שושנה הררי

בחינות הבגרות לאן? שושנה הררי

שיטות הערכה חלופיות הן לא דבר חדש אלא חזרה למצב שהיה נהוג בעבר בחינוך ההתיישבותי

כתבה: שושנה הררי (מורה בתיכון ונמנית על צוות בודקי הבחינות מטעם המרב"ד)

בשנים הראשונות בהן לימדתי, במסגרת החינוך ההתיישבותי, המונח "בחינות בגרות" נתפס כדבר בורגני, מיושן ולא חינוכי בעליל. התלמידים למדו וכתבו עבודות גמר בנושאים מגוונים, כל אחד בתחום שמעניין אותו. בשלהי שנות ה-  70 הצטרפו גם בתיה"ס ההתיישבותיים לעגלה. מגוון המקצועות בהם אפשרנו לגשת לבחינות גדל והלך משנה לשנה ועם האוכל הגיע התיאבון. התיאבון בעיקר של ההורים, והילדים מנסים למלא את הציפיות.

דווקא בשנים האחרונות צצה ועולה מחשבה חדשה בנוגע לבחינות הבגרות, ביסודה עיסוק בסוגיות בצורה בינתחומית והציון הסופי (קרי ציון הבגרות) ניתן באמצעות פורטפוליו ו/או עבודה יצירתית. גישה זו מחייבת עדיין השגת היתר ואישור ממשרד החינוך כי תוכניות לימודים אלה נחשבות כתוכנית לימודים ייחודית. התהליך לקבלת האישור די ארוך ולעיתים מורים מאבדים את האנרגיה ומוותרים לאחר כמה ניסיונות.

יש כמה מקצועות מורחבים בהם התלמידים יכולים כיום לרכוש 5 יח"ל כמו בשאר ע"י צבירת נקודות בצורה יצירתית. כך מקצועות כמו תיאטרון, אמנות, מוסיקה, עיצוב וכו'. במקצועות אלה כ-70% מציון הבגרות מוגש כעבודה יצירתית אותנטית של התלמיד ומוערכת ע"י איש מקצוע שמגיע לביה"ס, נפגש עם התלמיד ורק אז מציינן.

אני מקווה שגישה זו תלך ותתרחב ויאפשרו בכל המקצועות צבירת נקודות לתעודת הבגרות ע"י עשייה אישית מצטברת ומנוטרת .עשייה זו תורמת לתחושת המסוגלות של התלמיד ומאפשרת ברוח הפוסטמודרניזם וההערכה האיכותנית נראטיבים רחבים לגיטימיים.

מודעות פרסומת
  1. 15 ביולי 2012 ב- 7:39 am

    אני מאוד מסכים עם הגישה הזו שלך. אני חושב שבמקצועות כמו ספרות, היסטוריה, תנ"ך, אזרחות שהם מקצועות עתירי מלל מתחומי החברה או ההומניסטיקה מבחני "הקאה" או " יישום" משקפים כלום, למעט מצב של תלמיד X בנקודה Y בזמן Z.
    דווקא עבודת חקר של שלוש שנים, תלקיט אינטיליגנטי ומונחה מורה, "הגנה על פרוייקט" טובים הרבה יותר. [ ואפשר, אם אפשר ב- 4/5 יח' אנגלית לארגן מערך בוחן באמצעות כל המורים לאנגלית אפשר גם בספרות].
    האמת, די נמאס כבר מתוכנית לימודים המעודדת השקעת פרץ אנרגיה בזמן קצר. שינון, למידת דפוסי תשובה [כן, אלא מה? מורים "רציניים" מלמדים איך לענות על שאלות, ולא ממש "איך להבין" או איך לכתוב מסה רצינית [] ו"הצלחה" מובטחת.
    אני מאוד מאוד בעד גישת גב' הררי

  1. No trackbacks yet.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: