ראשי > דעות של אחרים > מבנה מודולרי-צביר לשאלוני בגרות: רעיון יפה בתיאוריה, לא עבד במציאות

מבנה מודולרי-צביר לשאלוני בגרות: רעיון יפה בתיאוריה, לא עבד במציאות

רוני פיזם, מורה וותיק לכימיה ולמתמטיקה מקרית טבעון, מגיב להצעתה של פרופ' מרים בן פרץ לבנות שאלוני בגרות מודולריים ("שיטת הצבירה" שהוצעה כבר בדו"ח ועדת בן פרץ ונוסתה במתמטיקה ובאנגלית). לדבריו, "מה שהמורים בשטח הבינו כבר אחרי שנה או שנתיים ,לקח למערכת להודות בכישלון כמעט 15 שנה".

קרוב ל 15 שנה שיטת ההבחנות במתמטיקה הייתה בשיטת הצבירה.כל בחינה חולקה ל שלשה שאלונים 3 יחידות שאלוני 01 02 ו03 . 4 יחידות שאלוני 03 04 05 ורמת 5 יחידות שאלונים מספר 05 06 ו 07

ניתן לראות ששאלון 03 היה מ חובר ל 3יחידות ו 4 יחידות. שאלון 05 היה מחובר ל 4 יחידות ו 5 יחידות.

בנוסף לכך הייתה הסללה בדרגת הקושי של הבחינה. שאלון 01 פשוט מאד ברמת בסיס של חט"ב שאלון 02 קצת יותר מורכב. שני השאלונים היו בשיטת צבירה. השאלות נלקחו מתוך מאגר שאלות ידוע . בבחינה 6 שאלות. שווי כל שאלה 25 נקודות, סהכ 150 נקודות. הבחינה נבדקת עד שנצברות לזכות התלמיד 100 נק'. שאלון 03 הוא כבר בחינה "נורמלית" רמת קושי שונה לחלוטין (משותף ל 4 יחידות)

המוטיבציה הייתה לאפשר למקסימום בני נוער להתנסות בבחינת בגרות במתמטיקה ולעבור אותה (שאלוני 01 ובמידה מסוימת גם 02) ומאידך השאלונים החופפים שידרו לתלמיד : לא נורא אם נבחנת רק בשלש יחידות , אם תרצה 4 יחידות תצטרך רק להשלים שאלוני 04 ו 05.

כמובן בלוף  . מדוע?

  • סדר הגיוני של הוראה לא התקיים.
  • השאלון המשותף הוליך שולל הן את תלמידי 4 יחידות שהבינו שהצלחה נהדרת בשאלון 03 מצביעה על התאמה ל4יחידות, כאשר בעצם הבחינה הייתה ברמה של 3 יחידות וכנ"ל הצלחה בשאלון 05 ממש לא ניבאה את ההצלחה בכל השאלונים ב 5 יחידות.
  • השיטה גם משכה כלפי מטה את ההוראה ודרדרה את הוראת המתמטיקה במיוחד ברמות הגבוהות.

מה שהמורים בשטח הבינו כבר אחרי שנה או שנתיים ,לקח למערכת להודות בכישלון כמעט 15 שנה.

כלומר השיטה של מודולריות עם שאלונים ברמה משתנה, לפחות במתמטיקה, נכשלה.

אין זה אומר שהרעיון של הוראה בשתיי רמות קושי של אותו נושא איננה נכונה לגמרי , אבל הרציונל של פרופ' בן פרץ, שקשור לתפיסה לגבי מוביליות חברתית, נכשל.

לקריאה נוספת על שיטת הצבירה במתמטיקה:

כתבה מ-2003, ביקורת של מורים על השיטה

כתבה מ-2008 (כוונה לבטל, תיאור הפגיעה בתלמידים)

"(הצבירה) שיטה מטומטמת מכל בחינה" קובע פרופ' עזריאל לוי, ראש וועדת מקצוע מתמטיקה הנוכחי

הערה: רוני כרגע לא רשום כמשתתף בסדנה, אני מקווה שיוכל להגיע ליום אחד. 

מודעות פרסומת
  1. עדיין אין תגובות.
  1. No trackbacks yet.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: